Как да си изберем фотоапарат

За да бъде един апарат фотоапарат, той трябва да отговаря задължително само на 3 условия:

  • Да има отвор, през който светлината да може да преминава.
  • Да има механизъм, с който да се контролира времето, за което светлината преминава.
  • Да има елемент, който да реагира на светлината.

Разбира се, съвременните фотоапарати разполагат с много допълнителни функции, които са създадени, за да направят живота ни по-лесен, например дисплей, на който да видим какво сме заснели, визьор, през който да видим какво ще снимаме и да композираме, автофокус, който да ни гарантира, че ще сме фокусирали там където искаме и т.н. и т.н. И колкото повече и по-съвършени стават функциите на фотоапаратите, толкова по-трудно става на потребителите да си изберат нов фотоапарат, без значение дали подменят старият си или си купуват за пръв път. Причината е в това, че разликите между различните марки са много минимални, дори между близки модели от една и съща марка.

В следващите редове ще се опитам да помогна на хората, които искат да си купят фотоапарат да вземат правилното ЗА ТЯХ решение. Преди това обаче ще трябва да направим няколко важни уточнения:

  1. Всичко, което ще прочетете надолу е казано от позицията на „професионален“ фотограф, което всъщност значи, че не работя друго, освен фотограф и това е моята професия. Обикновено за професионалния фотограф, фотоапаратът е инструмент, който трябва да послужи да се изпълни дадена задача с възможно най-доброто съотношение цена/качество. В този смисъл, съветите по-долу не са насочени към професионалистите, а към хора, които имат интерес към фотографията и искат да си купят нов фотоапарат.
  2. Живеем във времена, в които вещите се купуват не защото ни трябват, а защото така изглежда правилно. Например, старият ни мобилен телефон си работи супер, обаче излиза нов модел, който „има нещо повече“ и ние искаме да сменим работещия, но вече „стар“ наш телефон. Същото се случва и с фотоапаратите. И, разбира се, производителите на всякаква електроника се надпреварват да рекламират новите си модели като най-доброто на пазара, което трябва да замени „по-старото“, ако може веднага. Това общо взето важи за производството и продажбите на всякаква електроника. C’est la vie, такъв е животът.
  3. Чисто технологично, фотоапаратите са достигнали лимита на възможностите си. Всеки фотоапарат от последните 3-4 години е много повече от достатъчен (да не кажа перфектен) за заснемане на 99% от нещата, които един потребител би искал да заснеме.

Та, обикновено в разговорите ми с наши курсисти, които искат да си купят фотоапарат или по време на лекцията Видове фотоапарати, аз съветвам хората да си отговорят на 2 въпроса, от които ще зависи тяхната покупка. Любопитното е, че и двата въпроса не са свързани със самата фотография 😊

1-ви важен въпрос: Какъв бюджет имам? Тук отговорът е очевиден – всеки отделен човек пазарува според възможностите си. Добра идея ли е да си купим на кредит скъп фотоапарат от висок клас, който обаче иначе не бихме могли да си позволим? По-скоро не. Добра идея ли е да си  купим скъп фотоапарат от висок клас, ако можем да си го позволим? Разбира се, кефът цена няма 😊. Дали обаче ни трябва този висок клас скъп фотоапарат е съвсем друг въпрос.

2-ри важен въпрос: Колко тежко мога да нося? Тук отговорът също е очевиден, но потребителите често се заблуждават, че 200-300 грама няма да окажат влияние и с по-големият и тежък фотоапарат се свиква. Моите наблюдения са, че по-тежкият фотоапарат много често завършва жизнения си път на рафта/в раницата/в чантата ВКЪЩИ. Когато вземеш нещо тежко и го носиш 5-6 часа по улиците на Барселона примерно или пък цял ден в планината… е, тогава всъщност усещаш колко точно е тежко това нещо. Бъдете реалисти и си купете фотоапарат, който да ви пасва като размер. Ако не сте сигурни дали моделът, който мислите да си купите няма да ви тежи, то навярно ще ви тежи 😊.

Така стигаме до въпроса кой е най-добрия фотоапарат, който да си купите?

Този фотоапарат, който има ръчни настройки, ще носите със себе си и ще използвате без да ви причинява неудобство. Изглежда като нещо очевидно, но е най-важното наистина. Какъвто и фотоапарат да имате, ако си седи вкъщи, все едно че го нямате.

Всичко по-горе е вярно, обаче в крайна сметка трябва да се направи и реален избор и да си купите нещо. Според мен пътят е следният:

  • Отваряме интернет страницата на един от двата големи магазина за фотографска техника в България.
  • Разглеждаме фотоапарати, които да се включат в предварително избрания от нас бюджет. Запомняме ги (или си ги записваме).
  • Вземаме си наша карта с памет (SD) и отиваме на място в магазина. Молим добрите хора там да ни дадат да пробваме този, този и този фотоапарат с нашата карта.

По този начин ще сте направили 2 много важни неща, а именно: 1) ще сме пробвали съответните фотоапарати и ще сме снимали с тях преди да си ги купим и 2) ще имаме снимки от всеки от фотоапаратите при идентични условия и ще можем да сравняваме.

Фотоапаратът, който ви е удобен за ползване като размер и тегло и се вписва във вашия бюджет е вашия. Честито 😊

Ако все пак искате да влезете в подробности с различните видове, модели, марки и т.н., четете надолу.

Първо ще кажем няколко думи за съществуващите видове фотоапарати и дали има логика да си купите точно от този вид.

  1. Компактен фотоапарат от типа „Насочи-щракни“ – това са най-малките фотоапаратчета (известни като сапунерки), които обикновено нямат ръчни настройки. Няма смисъл да си купувате такъв фотоапарат, тъй като вашият мобилен телефон прави съвсем същото.
  2. Компактен фотоапарат с несменяема оптика (или още турбо-сапунерка) – това е камера с ръчни настройки, но с несменяема и съответно компрометирана оптика. Преди време тези фотоапарати заемаха нишата „малък размер + приемливо качество“, която днес е заета с друго (виж по-долу). Може би няма смисъл да си купувате такъв фотоапарат, тъй като има по-добра алтернатива на идентична цена и при подобен размер.
  3. Огледално рефлексен фотоапарат (DSLR) – най-разпространеният вид фотоапарат, с дълга история и доказан във времето. Системна камера, която позволява закупуването на един фотоапарат и много обективи за различни задачи. Това е видът фотоапарат, към който спокойно можете да се насочите (заедно със следващия вид).
  4. Безогледален фотоапарат (Mirrorless) – „най-новата“ разработка на пазара, също системна камера (може да си купите един фотоапарат и много обективи). Това е вторият вид фотоапарат, към който можете спокойно да се насочите.

Та, от горното стана ясно, че разумният избор пред нас е дали да си купим безогледален или огледално-рефлексен фотоапарат.

Е, кой да си купим тогава? Истината е, че който и да е модел фотоапарат от последните 2-3 години да си купим, няма да сбъркаме. Ръководим се от горните 2 насоки (бюджет и размер) и пробваме в магазина. Ако сравняваме едни и същи класове фотоапарати (безогледални и огледално-рефлексни) разликите в техническото качество на снимките ще са толкова минимални, че ще се виждат само в лабораторни условия.

Ето няколко думи за различните производители:

Огледално-рефлексни фотоапарати: тук традиционно силните играчи са Канон и Никон. Камерите и на двете марки са добри, покриват целия ценови диапазон, имат добре функциониращи сервизи,  има много и различни допълнителни обективи, аксесоари и т.н. Огледано-рефлексни фотоапарати произвеждат още Сони и Пентакс.

Безогледални фотоапарати: тук в последните години предлагането се насити много осезаемо, като (почти) всички марки произвеждат такива фотоапарати. Основните играчи са Сони, Олимпус, Панасоник и Фуджи, а през 2018 година с гръм и трясък Канон и Никон влязоха и на този пазар с предложения във високия клас. Разбира се, има и екзотични марки като Лайка и Хаселблад, които предлагат средноформатни безогледални фотоапарати на доста висока цена. В този вид фотокамери различните играчи залагат на различни стратегии.

  • Сони залагат най-много на телата, т.е. фотоапаратите са може би най-добрите на пазара, особено във високия клас. Обективите от друга страна са доста скъпи и без по-евтина алтернатива (ако някой ви предложи да снимате със стари ръчнофокусни обективи, го попитайте в коя година сме).
  • Олимпус залагат на компактния размер както при телата, така и при обективите. Системата им е много балансирана и с много приятен дизайн.
  • Панасоник традиционно залагат повече на видеото.
  • Фуджи имаха нужда от известно време преди да се включат, но днес бързо догонват останалите играчи. Марката реши да заложи на класическия дизайн. Камерите са много добри и като ергономия и качество на снимките.

Дано да съм бил полезен. Ако имате някакъв конкретен върпос, винаги може да ни пишете.

На фокус 😊
Миро

Коментари

    1. много съм доволен снимам самолети на серийна снимка и на следящия фокус всичките 42 снимки са на фокус снимани са на бленда 8 скорост 500 фокусно растояние 55милиметра.

Коментирането е изключено.