10 съвета за по-добри снимки от пътувания

Независимо от това кога пътувате – през зимата или през лятото, за развлечение или по работа, винаги, когато сте на път можете да направите впечатляващи кадри. Ето 10 съвета, които можете да последвате за постигането на горната цел:

1.  Направете план с най-добрите места за снимки по време на пътуването и ваканцията

За да направите запомнящи се кадри по време на ваканцията или пътуването си е необходимо да съберете предварително информация за най-добрите възможни места, които да посетите. Вариантите са няколко – да разгледате в мрежата какво са направили колегите фотографи, да се опитате да намерите връзка с местни фотографи или да се включите в различни фейсбук групи за съответното място. Ако имате приятели, които са посетили вече дестинацията, където ще ходите, още по-добре – разпитайте ги предварително, те ще могат да разкажат интересни факти и да дадат няколко съвета. Уебсайтовете като 500px, Flickr или Instagram също позволяват да разгледате предварително снимки от мястото, което ще посетите и така да сте подготвени и спокойни за снимките, които да направите. За да откриете лесно известните места за посещение на мястото, където отивате, може да посетите туристическите уебсайтове.

2. Подгответе се за път

Изберете си правилната за Вас фото-раница или чанта. В нея трябва да могат да влязат освен тялото на фотоапарата, обективите и евентуално външната светкавица и слънцезащитния крем, и бутилка с вода 🙂 Ако сте имате безогледално тяло на камерата, това може да е много положително, защото то обикновено е по-малко и по-леко. Прибавете широкоъгълен обектив – той ще позволи да снимате семейството си пред известни места, да направите пейзажните кадри и да постигнете интересни интериорни ракурси. Не забравяйте нормалния обектив (с фокусно разстояние 50 мм на Full Frame или 35 мм на APS-C матрица) – освен да снимате с нормална перспектива, той е идеален за места с по-слаба осветеност и улична фотография. Важен е и стативът или монопода – за снимките вечер или на закрито.

3. Станете  рано, за да избегнете тълпите

Излизането рано от хотела или палатката ще позволи да снимате изгрева, местния живот и да отделите време и за себе си и семейството.

4. Използвайте максимално наличната светлина

Когато сте на семейна ваканция се налага да спазвате графика на семейството си и да снимате на наличното осветление :), т.е. светлината може да е перфектна, но няма да е планирана.

Аскети Саду поздравяват туристите със заучен поздрав, Непал.

5. Избягвайте клишетата

Помислете над варианти на снимки, при които не карате членовете на семейството си да застават с изкуствени усмивки пред основните атракции, които са описани в туристическите пътеводители. Скачащите снимки са клише, но са забавни, защото поне физиономиите винаги са различни. Променете ъгъла, от който снимате съответния обект или накарайте придружителите Ви да застанат в позите от известни сцени. Друга опция е да ги снимате като силуети.

6. Балансирайте броя на портретите и пейзажите

Не се ограничавайте само до портретни или само до пейзажни кадри. За да разкажете историята на мястото, където сте, представете и хората, и локацията, и храна, и архитектурата и т.н.

Научете се да казвате поне „Здравей“ на езика, използван в страната, която посещавате, ако е извън границите на България. Опитът да общувате с местните жители ще увеличи шансовете за по-добра снимка и ще накара хората да се чувстват по-комфортно, когато сте наоколо  с камерата или телефона. Никой не харесва недружелюбните туристи, дебнещи из селището им.

7. Включете семейството или приятелите си в кадрите

Не пропускайте да снимате роднините или приятелите си. Да ги „хванете“, докато вършат някоя от обичайните си дейности, събужда инстинктите на фоторепортера, който обича да прави улични снимки. 🙂

8. Представете местната култура чрез храната

Освен архитектурните шедьоври, местните пазари и хора, можете да отделите внимание и на локалната кухня. Представянето на храната е неизменна част от фотопътуването.

Когато посетите ресторант, изберете място до прозореца, за да използвате естествената светлина – този тип странично осветление може да позволи да направите интересна снимка на ястието, особено ако се съобразите и със стандартния ъгъл, под който снимате, т.е. около 30 градуса, и включения фон. Фонът е препоръчително да е освободен от ненужни елементи, което можете да постигнете и с използването на относително отворена бленда. Ако снимате отгоре чинията, потърсете повърхност с интересна текстура.

9. Снимайте през нощта

Нощният живот може да бъде много атрактивен за снимки. Проверете какви са местните забавления и направете един рейд из нощните атракциони. Стативът в този случай ще е много полезен.

Богомолец кротко чака началото на вечерната церемония в храма, Шри Ланка.

10. Преглеждайте кадрите си всеки ден и ги анализирайте

По време на пътуването сигурно ще направите много снимки. Затова ги преглеждйте всеки ден и критично ги анализирайте, за да изберете най-добрите. На база на анализа си, ще може да повторите тези, които смятате, че имат възможност от подобрение, което пък ще се отрази на развитието Ви като фотограф.

В края на пътуването прегледайте отново и изберете най-доброто от най-добрите. Постарайте се да стигнете до селекция от около максимум 20 или 30 изображения.

Бонус съвет

Не забравяйте, че ISO 100-400 е най-подходящо за силна слънчева светлина, ISO 400-800 е за при по-облачни дни или места, където има сянка, а ISO 800+ е нужно, когато светлината започне да става слаба или снимате на по-тъмни места.

Ако желаете да научите още повече интересни и полезни неща, свързани с фотографията, последвайте ни в социалните мрежи:

Кликнете тук за страницата ни във Facebook

Кликнете тук за каналa ни в Youtube

Кликнете тук, за да ни последвате в Instagram

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин