Архитектурните снимки запечатват изменението на културата – първа част

Сградите предоставят нещо повече от подслон. Като стабилни и дълготрайни структури в по-голямата си част, те могат да бъдат произведения на изкуството, културни символи и да представят историята. Архитектурната фотография се ражда през 70-те години на 19 в., когато известният архитектурен фотограф Алберт Леви започва да създава фотографии на по-стари сгради. По-късно, в средата на 20 в., модерните сгради са заснети от американеца Джулиус Шулман.

Основното предимство на архитектурните снимки е, че техните обекти са винаги неподвижни и е необходим сравнително малък набор от допълнителни технически  аксесоари, с които да се реализират впечатляващи фотографии. Освен това в сравнение с други области на фотографията, този вид изображения са по-малко динамични и изискват да се помисли повече време за сцената или средата и да се обърне внимание върху качеството на изображението.

Архитектурната фотография отразява живота на хората от различен ъгъл и затова в нея влизат интериорната, екстериорната фотография, фотографията на градски пейзажи и на небостъргачи.

Фотографията на външната архитектура представя външната структура на сградите. Екстериорът на сградата получава изобилие от естествена светлина и това го прави доста лесен за снимане. Различните метеорологични условия влияят на този тип фотография и дават възможност за създаването на различни изображения и много динамични снимки.

Интериорната архитектурна фотография улавя вътрешността на сградите, където често има ограничена осветеност в помещенията и следователно е необходимо допълнително осветление, за да се улови интериора точно.

При фотографиране на градски пейзаж се улавя градската обстановка, състояща се от множество сгради и силуети. Снимките на градския ландшафт показват структурата, в която са подредени сградите, мостовете и небостъргачите. Изображенията на небостъргачи показват високите сгради така, че да се подчертае  тяхното величие.

Често архитектурните фотографи се фокусират върху заснемането на административни сгради, музеи и исторически забележителности. Тези структури обикновено са в състояние да предложат интересна или впечатляваща архитектура. Снимането на стари сгради позволява да се създадат завладяващи изображения. Такива са снимките на добре поддържаните исторически обекти, които предлагат примери за класическа архитектура, както и разрушени или изоставени сгради, които показват възрастта си по различни начини.

Както и в повечето други случаи, при снимането на архитектура е важна подготовката.  

Подготвянето започва с предварителна проверка на интересните места за снимане – популярните в града или интересните сгради, като се опознае самата сграда – от външната страна или ако е възможно – от вътрешната. Проучване на нейната история, как е построена и как е използвана.

Цялата тази информация може да даде насока на архитектурните снимки и да помогне да се реши каква стилистика се иска да се постигне. Например, ако сградата е дълга и има много етажи, може да се експериментира с черно-бяла архитектурна фотография. При липса на исторически интересни сгради, може да се обърне внимание на детайлите – вълнуващи тавани, художествено оформени стълбища, формата на покрива, материалът на тавана или пода, повтарящите се дизайнерски елементи. По този начин може да се документират детайлите на цялата сграда. Освен това може да се обърне внимание на пейзажа, който заобикаля обекта и позволява да се постави архитектурната част в контекст.

Снимки при различни метеорологични условия и време от деня.

Как се възприема снимката зависи от светлината. Следователно е добре да се посети обектът няколко пъти през деня, за да се определи ефектът, който се иска да се предаде на зрителите. Някои детайли се виждат само при дифузно осветление, без пряко слънце. Осветлението при изгрев и залез дава златисти нюанси, отражения в прозорците и дълги сенки, а някои архитектурни елементи изпъкват само през нощта заради изкуственото осветление.

Дъждът, облаците или мъглата могат драстично да променят полученото изображение и да зададат различно настроение. Снеговалежът или някои пропити от дъжд повърхности могат да добавят драматичност и драстично да променят настроението на снимките, така че не трябва да се пропускат. Ако се планира да се включат хора в снимката на сградата, може да се окаже, че начинът, по който те използват сградата и околностите й, се променят в зависимост от деня и часа.

Различни гледни точки, интегриране на линии и форми.

Снимането от различни гледни точки представя по-добре сградата и увеличава силата на въздействието на изображението. Затова може да се създаде абстрактно изображение като се уголеми планът и се фокусира върху един детайл. Друг вариант е във фотографията да “влезе” само основната част на сградата, като се скрие нейният вход и изход, без да се представя цялата сграда. Когато се търси уникална перспектива, не трябва да се забравят основните правила за композицията, като в това число са включени и водещите линии, както и подчертаването на симетрията и формите.

Изображенията с линии въздействат силно визуално на зрителя. Интегрираните диагонални линии създават усещане за движение, а кривите линии изпъкват винаги. Хоризонталните линии дават спокойствие, докато вертикалните линии показват сила или растеж. Фокусирането върху по-високите части на сградите създава оригиналност на изображението – заснемането на небостъргач от нисък ъгъл го представя като доминиращ обект, а погледът отгоре-надолу към сградата подобрява представянето на формата й.

Предизвикателствата в архитектурната фотография – светлинни разлики и изкривяване

В екстериорната фотография обикновено се разчита на наличната светлина. В интериорните снимки често съществуващото осветление е сравнително ниско. Това създава особено силно предизвикателство, когато се снима отвън навътре и се търси да се уловят интериорните детайли, защото осветеноста им контрастира с въшната среда. Затова е препоръчително да се създадат HDR (с висок динамичен обхват) изображение, което да балансира експонацията на изображението. Когато се използва правилно, HDR фотографията може да добави драматизъм и творческо усещане към външните снимки.

Обективът може да съсипе чудесни архитектурни снимки като създаде неестествено изкривяване, което поставя детайлите извън пропорция или като направи правите линии на сградата сякаш извити. Корекцията може да се направи със софтуерни програми за редактиране на изображението като Photoshop и Lightroom, които включват профили на лещи, които ще компенсират изкривяването и позволяват да се настройват изображенията така, че да изглеждат както се виждат с просто око.

Ако желаете да задълбочите знанията си във фотографията, разгледайте нашите обучения:

На място
От: 10.09.2022 г.
13 оставащи места
На място
От: 05.09.2022 г.
11 оставащи места
16 Лекции

Въведение във фотографията

Понеделник и Сряда от 19:00 часа


Последвайте ни в социалните мрежи:

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин тук

    Коментари