Изкуството на портрета – втора част

Добрата подготовка обикновено е сред най-важните условия за постигането на резултата, който целим. Това важи в пълна сила и във фотография и по-кокретно при снимането на портрет. За да се създадат портретни снимки, които изглеждат привлекателно и натурално е нужно да се изпълнят няколко условия независимо дали се използва DSLR, безогледален фотоапарат или смартфон.

Най-общо факторите, които трябва да вземете под внимание, за да направите добър портрет и за които трябва да помислите предварително са 8: фон, подготовка на портретирания, позиция, осветление, вид на обектива и неговото фокусно разстояние, отвореност на блендата, експозиция и фокус.

1. Фонът

При портретната фотография фонът е също толкова важен, колкото и човекът. Претрупаният или разсейващ фон ще отклони вниманието от човека в снимката. Затова е добре да изберем неутрален или допълващ фон, който няма да отвлече вниманието на зрителя от обекта на портрета или ще допълни присъствието на портретирания.

2. Подготовка на портретирания

Ако обектът не е готов, не се е разположил удобно или не се чувства спокоен, с каквато и камера да го снимате, сесията ще донесе лоши резултати. Хората не се снимат всеки ден, освен ако не са професионални модели, и да застанат пред обектива е доста стресово преживяване. Подготовката на портретирания трябва да включи теми, които да разчупят притеснението, да отпуснат модела – независимо от това дали го познавате или не. Разкажете му как ще го снимате, попитайте го какъв кадър би искал и бъдете отворени за предложения. Когато снимате деца, слезте до тяхното ниво и говорете с тях внимателно. Кажете им, че ще се забавлявате страхотно. И ги насърчавайте да играят и да забравят за камерата.

По възможност помолете обекта си да носи неутрални цветове – за предпочитане тъмни цветове – защото това помага на лицето на обекта ви да изпъкне по-добре.

Проверете обекта си за всичко, което може да отвлича вниманието, като пух върху дрехите, странни копчета и ципове, яки, ревери, подвижни дрехи, наполовина прибрана риза и др.

Използването на реквизит е чудесен начин да добавите нещо специално към снимките. Това могат да бъдат шапки, парти очила, балони, химикалка, цвете или музикален инструмент. Ако не друго, това ще помогне за разбиването на леда и за подобряването на настроението – дори ако в крайна сметка не използвате реквизита във всичките си снимки.

Никога не казвайте на човека, който снимате „Хайде сега малко усмивка“ – тя не идва по желание. По-добре разсмейте човека наистина и снимайте докато лицето му се успокоява.

3. Позиция на модела

След като моделът е спокоен и готов за снимки е нужно да обясните как да застане, каква позиция на тялото и главата е нужна. Уверено и спокойно давайте ясни инструкции, докато снимате – накарайте да правят малки, прости промени, например „Повдигнете малко брадичката си“, „Изправете гърба си“ или „Сега ме погледнете“.

4. Светлината

Естествената дневна светлина е най-достъпният и интересен светлинен източник в портретната фотография, освен ако нямате специално студийно осветление. Леката облачност обаче осигурява прекрасна мека светлина, която е ласкава към кожата на модела и сенките. Пряката слънчева светлина обикновено създава остри и много контрастни сенки по лицето на обекта. При такива условия е най-добре да намерите възможност за добавяне на отразена, запълваща светлина към позицията на модела.

Светлината за запълване може да бъде отразена слънчева светлина, върната обратно върху лицето на модела с помощта на рефлектор или дори обикновен лист бяла карта. Като алтернатива можете да използвате вградената светкавица на камерата или външна светкавица, но трябва да внимавате запълващата светкавица да не доминира в кадъра.

На закрито можете също да използвате естествената дневна светлина, но за най-добри резултати поставете обекта близо до прозорец и го насочете леко към светлината. Ще получите сенки върху частите на лицето на снимания, които не са осветени от светлината от прозореца. Това може да добави дълбочина и усещане за драматизъм към изображението. Ако сенките са твърде тъмни, опитайте да отразите част от светлината на прозореца обратно към тези сенчести области с помощта на рефлектор или, още по-лесно, въведете човека по-навътре в стаята (по-далеч от прозореца) – така контрастът ще намалее.

5. Фокусно разстояние на обектива

Фокусното разстояние има голямо влияние върху снимките, тъй като от него зависи перспективата в кадъра – пропорциите на тялото могат да бъдат предадени натурално или да бъдат „изкривени“, което може да подобри или влоши портрета.

50-милиметровият обектив (при пълен формат на кадъра или фул фрейм) дава нормална перспектива (такава като на човешкото зрение), но все пак заради оптичните изкривявания леко деформира чертите на модела. Ако снимате с фокусно разстояние под 50 мм (на фул фрейм), ще започнете да виждате някои нежелани перспективни изкривявания на чертите на лицето или тялото. Например размерът на челото, носа и най-близката буза на снимания ще бъде преувеличен, докато други части като уши, брадичка и коса ще изглеждат по-малки като размер. Колкото по-малко са милиметрите, толкова по-силно изразен ще става ефекта.

Фокусното разстояние от много над 50 мм може да накара чертите на лицето на модела да изглеждат равни. 85 мм е популярно фокусно разстояние за портрети, въпреки че някои фотографи предпочитат 105 мм или 135 мм. Прието е, че фокусно разстояние от 85 до 135мм (на фул фрейм) предава перспективата на човешкото тяло по най-правилен начин. Колкото по-голямо е фокусното разстояние, толкова по-далеч от модела трябва да застанете, за да видите лицето в кадър. Това може да е проблем, ако нямате достатъчно място, за да се отдалечите достатъчно далеч от модела си – например в студио.

6. Блендата

Смята се, че малката дълбочина на рязкост ни помага да създаваме привлекателни портрети.  Когато регулирате блендата на обектива, вие контролирате и дълбочината на рязкост: по-отворена бленда води до по-малка дълбочина и повече размазване в задния план и обратно. Това ви позволява да фокусирате върху модела си, докато фонът изглежда замъглено или не на фокус, което помага човекът в кадър да се откроява. Можете да експериментирате с по-отворени или по-затворени бленди, но златното правило е да сте сигурни, че поне очите на портретирания са фокусирани, а в идеалния случай и върхът на носа. Ако искате фонът да изглежда още по-размазан, опитайте да преместите обекта по-далеч от задния план. Колкото по-далеч е фонът от обекта, толкова по-размазан ще изглежда той. Не забравяйте, че дълбочината на рязкост зависи много силно и от разстоянието до обекта, който снимате

7. Експозиция

При портретна фотография най-важната част от снимката е лицето на снимания. То не трябва да е твърде тъмно (недоекспонирано) или твърде ярко (преекспонирано). По-добре да имате фон, който е твърде тъмен или прекалено ярък, отколкото да имате лице, което е преосветено или недоосветено.

Можете да зададете режим на измерване фотоапарата на точково измерване на осветеността или централно измерване. Тези две функции „казват“ на камерата да игнорира прекалено светлите или тъмни области в кадъра, което може да я заблуди и да доведе до преекспониране или недоекспониране.

8. Фокус

Портретните снимки изглеждат най-добре, ако очите са на фокус. Това подобрява усещането за зрителен контакт между обекта и зрителя. Затова е много важно, особено когато снимате с малка дълбочина на рязкост, да зададете внимателно точката на фокусиране.

Камерата най-вероятно има няколко точки за автоматично фокусиране (AF), които се виждат във визьора. Изберете централната точка за AF чрез настройките на фотоапарата, след което поставете централната точка за фокусиране директно върху едно от очите на обекта.

Сега натиснете наполовина спусъка на камерата, за да заключите фокуса. Ако е необходимо, преместете камерата, за да прекомпозирате снимката си за най-добра композиция, след това натиснете спусъка докрай, за да направите снимката. Ако прекомпозирате, уверете се, че не променяте разстоянието между камерата и обекта, в противен случай окото вече няма да бъде на фокус.

Накратко за добър портрет е нужно да намерите добър фон и да се уверите, че осветлението е адекватното за човека на снимката. Портретираният да се чувства спокойно и да изпробвате различни пози. За да създадете визуален интерес и контекст може да се добавят реквизит. За да създадете малка дълбочина на рязкост с красив размазан фон, изберете отворена бленда и се приближете до човека. Регулирайте експозицията, за да експонирате правилно за лицето на обекта. За да няма перспективни изкривявания, използвайте подходящо фокусно разстояние и внимавайте с фокуса – най-естествено изглежда фокусът да е върху очите на обекта.

И не забравяйте: най-важното е винаги да се забавлявате.

Ако искате да се научите как да създавате привлекателни портрети на вашите близки и познати, или дори непознати, запишете се за нашия

Практически уоркшоп Светлината в портретната фотография

На живо
От: 21.11.2020 г.
7 Лекции

Светлина и портретна фотография

онлайн работилница от 10:00 до 14:00


Последвайте ни в социалните мрежи:

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин тук

Коментари