Как да снимаме от движение

Динамичното ни всекидневие ни поставя пред редица предизвикателства как да снимаме движещи се предмети, докато ние сме неподвижни. Сравнително лесно можем да „отиграем“ тези ситуации и да покажем скоростта на движението и посоката му като експериментираме със скоростта на затвора и внимаваме за осветеността им. Активният ни начин на живот обаче предлага и други интересни казуси, когато искаме да снимаме неподвижен обект, а самите ние сме в движение.
Докато пътуваме с кола или с лодка, качени на камион или влак – може да не успеем да спрем там, където искаме, за да направим желаната снимка. В този случай единствената ни възможност остават кадрите, направени от превозното средство. Когато снимаме от превозно средство е добре да не забравяме няколко фактора, които влияят на качеството на изображението.
Изберете мястото, на което да се разположите
В превозното средство има четири основни места, където да се разположим, за да правим снимки в движение. Отпред, отзад, отляво и отдясно 🙂 Ако можем да се движим вътре в него е добре, но ако това не е възможно – избираме една или две позиции, от където мислим, че снимките ще са най-сполучливи. Не изпускаме от внимание и посоката, в която се движим, както и времето от денонощието, преди да изберем мястото, което да заемем, за да избегнем снимките срещу слънцето. Опитваме да правим снимките като заставаме под ъгъл от 90 градуса спрямо прозореца.
Скорост на затвора: Колкото по-висока, толкова по-добре
Това е най-важният фактор за добрия кадър, с който е нужно да се съобразим. Ако снимаме предмет, близо покрай който минавате с 50 км/ ч., всяка скорост по-бавна от 1/500, най-вероятно ще създаде размазване в изображението. При ярка дневна светлина, може да използваме 100-200 ISO при скорости по-високи от 1/1000 – т.е. може да настроим камерата си в режим на приоритет на затвора и няма да имаме разфокусирани участъци. За да видим какви са резултатите предварително, задаваме настройката на ISO на 800, насочваме камерата към прозореца и снимаме. Преглеждаме изображението и регулираме ISO-то нагоре или надолу, за да получим желаната ясна снимка и широка цветова гама. Избягваме много високи стойности на ISO, тъй като това ще доведе до зърнести изображения.
Ако искаме да постигнем обаче съзнателно размазването – използваме по-бавна скорост на затвора и така ще имаме по-дълго време на експозиция.

Светлината
Високите скорости на затвора се нуждаят от добра осветеност – колкото по-ярка е светлината, когато пътувате, толкова по-ясни ще бъдат снимките. Така че, освен ако не планираме да създадем снимки на психоделичната светлина от трафика или уличното осветление, не трябва да очакваме да получим добри снимки в нощен автобус. Тъй като по-ниската скорост на затвора позволява навлизането на повече светлина, рискуваме да преекспонираме.
Филтри
В случай, че не може да отворим прозореца, за да намалим или премахнем отражението на светлината в прозоречното стъкло, използваме поляризационен филтър. Препоръчително е да свалим слънчевите очила, ако и те са с поляризационен филтър, за да не се заблуждаваме за истинското състояние на отраженията.
Ако нямаме такъв филтър – просто снимаме през отраженията на прозореца.
Обективът
Докато се движим, обектите, разположени по-близо ще минат пред обектива по-бързо от тези, които са по-далеч. Затова по-лесно се фокусират обекти, които са по-отдалечени и телеобективът (70-300 мм например) е подходящ в този случай. При липса на вариобектив, може да използваме всеки, който имаме, но е важно да не забравяме да свалим прозореца до долу, тъй като широкоъгълните обективи могат да фокусират върху близките предмети, вместо върху тези, които са извън превозното средство. Ако не желаем да имаме разфокусирани обекти, по-добре да не използваме телеобективи над 120 мм.
Автоматичен фокус и режим за серия от снимки
Когато снимаме движещи се обекти е важно да имаме предвид, че разстоянието им до камерата може да се променя, докато правим снимката (това е особено важно, когато обектите се отдалечават или се приближават отпред и отзад на превозното средство). Това означава, че малкото момиченце, което е било перфектно на фокус, когато сме натиснали наполовина спусъка, може да е размазано към момента, в който реално спусъкът е напълно натиснат. Режимът, който ще помогне да се преодолее този проблем, е на автоматичния следящ фокус. В този случай обаче трябва да внимаваме, защото камерата не знае къде точно искаме да фокусираме и може да фокусира върху други обекти, а това, което искаме – да се разфокусира.
Ето защо е важно да фиксираме автофокусната точка преди да снимаме в този режим, за да можем повече или по-малко да контролираме къде ще бъде фокусът. Някои камери предлагат хибриден режим, който позволява първо да се фокусира и след това да се активира AF, ако обектът се движи.
Препоръчително е да проверим дали системата за автоматично фокусиране ще фокусира бързо върху обекти извън прозореца. Ако не, можем да използваме режима на ръчен фокус и да настроим фокуса на малко преди безкрайност. Ако сме със вариообектив – да го „свием“ на 50 или 60 мм.
За да не пропуснем някой страхотен кадър, докато обектите да минават с висока скорост, може да включим режима за серия от снимки.

Стабилизация на изображението
За да избегнем размазването заради неравностите по пътя, има два варианта за действие – да използваме функцията за намаляване на вибрациите или да използваме статив/ монопод. В противен случай при бавна скорост на затвора, кадърът ще е с по-ниска острота. Много цифрови фотоапарати предлагат оптична стабилизация на изображението, но тази функция е ефективна само при стандартни сценарии за фокусиране и заснемане.
Една от най-важните части от подготовката за снимане по време на движение е да не забравите да махнете капачката на обектива и апаратът да е включен 🙂 Също така гледайте напред по пътя, за да можете да предвидите кадъра и да имате време да го композирате своевременно.
Ако искате да научите повече за уменията, които трябва да приложите при снимките в движение,
Или се запишете за нашия седмичен бюлетин
Коментари