Обективите – характеристики и видове

След като вече сте се ориентирали в предназначението и начина на употреба на обективите (Обективите –  предназначение и начин на употреба) можете да обърнете внимание и на техните характеристики, които са важни при избора на един или друг обектив. Най-общо характеристиките са два типа – оптически и свързани с качеството на изработка на продукта като цяло. От оптическите характеристики зависи колко детайлна ще изглежда снимката, след като вече е направена, но понякога от изработката на обектива зависи много повече – дали тя изобщо ще бъде направена :). Едни от най-важните детайли, на които трябва да обърнете внимание са:

  • неговите размери и тегло,
  • от какви материали е изработен и какво е качеството на изработката,
  • какъв е фокусиращият механизъм – автофокус или ръчен фокус и дали евентуално има автофокусен мотор,
  • какво е фокусното разстояние,
  • какъв е кроп факторът на използваната камера,
  • дали обективът е „твърд“ или варио,
  • каква е светлосилата,
  • други: скала за дълбочината на рязкост, стабилизация, уплътнения против вредни влияния, заключване на вариото и фокуса, и т.н., които обаче е важно да се помисли дали са необходими и ще влязат в употреба 🙂

Размерът и теглото на обектива са важни дотолкова, доколкото трябва да прецените навреме какви обекти и ситуации ще снимате. С по-лек обектив ще се движите по-леко, особено ако сте сложили в раницата или чантата си още няколко. С по-тежък обектив може да помислите и за статив или монопод. Размерът и теглото на техниката има значение, когато пътувате, особено на места, където багажът е ограничен. По-тежките обективи (както и по-солидните тела) често са по-лесни за балансиране и по-удобни за работа, но непрекъснатото им носене може да се окаже сериозно предизвикателство, особено в трудно достъпни места. По-големият размер обикновено привлича вниманието на околните по-силно, а това не винаги е желателно :).

Материалите, от които е изработен обективът, и избработката му определят продължителността на неговата употреба. Когато използвате по-некачествено изработен вариант, е възможно той да се повреди по-лесно и по-сериозно, което автоматично ще Ви принуди да закупите нов. Когато се избира обектив е препоръчително да се обмислят модели, които са с метален корпус, без прискърцвания и пристъргвания при фокусиране и при зуум, с плавно, бързо и гладко движение на механизмите на фокуса и вариото. Ползваемостта на обектива се определя от конструктивното му решение и от функциите му – ако е много голям и тежък, може да нямате желание или да не можете да го занесете до там, където искате да снимате, а ако е много лек или крехък – съществува възможността да не се работи лесно с него или да не понесе по-голям обем работа. Ако фокусира бавно, няма да можете да заснемете бързо движещ се обект, ако пък вариото е тип „помпа”, е възможно да създаде проблеми при снимане от статив и да се измества, ако камерата и тялото му са под наклон и натежават.

При повечето съвременни обективи Фокусиращият механизъм е вграден. Когато обективът разполага с добър фокусиращ механизъм, при фокусиране, физическите размери на обектива не се променят (той не се удължава или скъсява), челната му леща не се върти. Това гарантира по-добра устойчивост на прах и влага, а при използването на някои видове филтри на резба, при фокусиране не се променя позицията на филтъра. При някои модели фокусиращият механизъм има функция автофокус, която при различните обективи е придружена от по-високо или по-ниско ниво на звук, създаван от моторчето му. При някои модели при включен автофокус шумът е намален до минимум, така че да не смути обекта на снимката и така потенциално да я провали – например в макрофотографията.  Бързият и тих мотор на фокуса, съчетан с възможност за ръчен фокус през цялото време – дори в режим на автоматично фокусиране, е важен, когато снимате птици, диви животни, спорт и всичко друго, което попадне под погледа Ви с дългофокусен обектив. От значение е и при светкавично фокусиране на обекта, когато той трябва да бъде следен по време на движение или при бързо движение на обекта, за да не се пропусне кадър заради малката дълбочина на рязкост.

Фокусното разстояние на обектива е най-важният фактор при избор, защото определя как може да се снимат различни обекти по различен и адекватен за тях начин. Фокусните разстояния варират от само няколко милиметра до над метър и могат да бъдат свободно групирани:

  • 8 мм – 24 мм ултраширок ъгъл (рибешко око) – подходящ за широки панорами и небостъргачи или арт снимки;
  • 24 мм – 35 мм – удобен за широкоъгълен интериор, архитектура, пейзажи;
  • 35 мм – 85 мм (50 мм най-често) – т.нар. стандартен, за снимки с общо предназначение;
  • 85 мм – 135 мм – къс дългофокусен – подходящ за портрети;
  • 135 мм – 300 мм – средно дългофокусен – ползва се за снимки на спортни събития или по-активни сцени от живота;
  • 300 мм + – супер телефото – за спортна фотография, дива природа, астрофотография.

Важно е да отбележим, че горното групиране е по-скоро формално – обективът е изразно средство и може да снимате всяка сцена с всеки обектив, стига да го „виждате“ по Вашия начин.

Кроп факторът е коефициент на фотоапарата, който показва колко пъти по-малък е диагоналът на матрицата на Вашия фотоапарат спрямо 35-милиметровия сензор на камерите, наречени още „фул фрейм“ или пълнорформатен кадър. Тъй като фокусните разстояния на обектива са посочени за „фул фрейм“ стандарта, е важно да се знае „кроп факторът“ на Вашия фотоапарат, за да се изчисли ефективното фокусно разстояние на обектива, който използвате. Ефективното фокусно разстояние получаваме като умножим реалното фокусно разстояние (написано на обектива) по кроп фактора на камерата. Типичният кроп фактор е около 1,5 пъти, което означава, че 50-милиметровият обектив всъщност има ефективно фокусно разстояние 75 мм, когато е монтиран на такъв фотоапарат.

По какво се различават „твърдите“ от варио обективите? Твърдите обективи винаги дават по-добро оптично качество на кадъра, позволяват използването на по-отворена бленда, което осигурява по-добри резултати при слаба осветеност, а липсата на движещи се части ги прави по-леки и по-евтини. От друга страна, вариообективът предлага възможности за избор между комбинации от фокусни разстояния, което осигурява по-голяма гъвкавост при снимането. Много често варио обективите работят най-добре около средата на своя диапазон, но това не винаги е валидно. Често в „дългия” си край те се представят най-зле, т.е. като се увеличава размерът на обекта в кадър, се увеличават и недостатъците, които има обективът. Изключение понякога представляват широкоъгълните варио обективи, които пък имат по-сериозни проблеми при най-малкото си фокусно разстояние (в „късия” край).

Светлосилата определя колко светлина пропуска обективът, т.е. каква е най-отворената му бленда. Често фотографите предпочитат модели, които имат по-отворена бленда – с по-ниско f-число – тъй като тя позволява да се правят снимки на закрито и при по-слаба или липсваща естествена светлина. По-широко отворената бленда позволява да се използва по-висока скорост на затвора, която е подходяща за снимки на спортни събития или други бързодвижещи се обекти. В този случай обаче може да се прояви някой от недостатъците на отворената бленда  – воалиране, липса на рязкост в краищата на кадъра, изкривяване на цветовете и детайлите или друго. Те биха останали по-незабележими, ако обективът е по-висок клас. Всеки модел достига върховите си показатели при определена стойност на блендата, задържа ги до намесването на дифракцията, когато намалява рязкостта на изображението – обикновено около f/16 за дигиталните фотокамери и около f/22 при снимане на филм. Обикновено най-добрите резултати се постигат при около две стъпки по-затворена бленда от най-отворената възможна за обектива.

Стабилизацията на обектива е важна,особено когато се снима при слаба светлина или когато се държи в ръка телеобектив. Обикновено тази функция намалява размазването в кадъра и позволява да се снима при по-ниски скорости без статив. Оптичната стабилизация на изображението се счита за по-добра от цифровата стабилизация.

Често обективите имат различни допълнителни функции, които преди да наклонят везните в полза на съответния обектив, е препоръчително да пробвате и да установите дали изобщо са от полза в работата Ви.

На място
От: 13.11.2021 г.
2 оставащи места
На място
От: 08.11.2021 г.
2 оставащи места
16 Лекции

Въведение във фотографията

Понеделник и сряда от 19:00 часа

Онлайн
10 Лекции

Светлина и портретна фотография

Онлайн работилница, 2 часа видео уроци


Последвайте ни в социалните мрежи:

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин тук

    Коментари