Обективите – предназначение и начин на употреба

За да правите всеки път снимките, които си представяте, е необходимо да познавате добре своята фотографска техника – не само своята камера и нейните възможности, но и обектива, с който да заснеме желаните фотографии.

Когато си купите нов фотоапарат – независимо дали огледално-рефлексен или безогледален, той често идва със стандартен „китов“ обектив. Обикновено този обектив е варио и покрива различни фокусни разстояния (18-55мм, 18-105мм, 18-135мм и т.н.), като целта му е да предостави някаква универсалност: от широкоъгълен (от 18 до 24 мм) до дългофокусен (от 55 до 105 или до 135 мм) обектив. Той е много удобен, когато все още не сте съвсем наясно в каква посока бихте искали да развивате фотографските си умения и позволява да експериментирате с различните типове фотография. Но задължително имайте предвид, че тези обективи са произведени с идеята за ниска цена, т.е. качествата на оптиката са далече от оптималните, не са светлосилни и като цяло имат известни компромиси с качеството.

Изборът на обектив е много предизвикателна задача, която затруднява не само начинаещите, но и вече напредналите фотографи, защото към избора на типа фотография, за който ще го ползвате, трябва да добавите и вариации на техническите характеристики. Причината е, че няма един обектив, който е подходящ за всяка ситуация, вероятните условия на осветление, при които ще го използвате и не на последно място – за бюджета, с който разполагате.

А за да определите кой обектив харесвате най-много, отворете снимките си през който и да е редактор на цифрови изображения и проследете какви фокусни разстояния сте използвали най-много.

Всеки производител на фотоапарати обикновено предлага и голям набор от обективи с различни характеристики, качества и цени. Но има компании, които са съсредоточени да предлагат само аксесоари или обективи, така че предложенията стават още повече.

При избора на обектив трябва да се обърне внимание на различни параметри. От техническа гледна точка са важни:

  • Начинът на закрепване или какъв е байонетът (при много старите фотоапарати има и на резба). Тук най-важното ограничение е, че всеки производител на фотоапарати си има собствен стандарт за байонета, т.е. ограничени сте да използвате само обективи, които са съвместими.
  • Фокусното разстояние определя зрителния ъгъл на обектива, като съществуват широкоъгълни, нормални и дългофокусни обективи. Ако стоите на едно и също място и снимате дадена сцена с различни фокусни разстояния, при широкоъгълния обектив ще включите в кадъра най-голяма част от сцената, а при дългофокусния – най-малка.
  • Варио обективите са по-универсални, тъй като имат променливо фокусно разстояние, т.е. имаме на практика различни фокусни разстояния без да сменяме обектива. Недостатъците на тези обективи са обикновено по-лошите оптични качества, по-малката светлосила (нямат толкова отворена бленда) и по-високото тегло. Твърдите обективи разполагат само с едно фокусно разстояние, което може да е ограничаващо, но пък са с по-добри оптични качества, имат повече светлосила и много често са по-леки.
  • Светлосилата на обектива обикновено показва коя е най-отворената бленда, на която даден обектив може да снима. Колкото по-отворена е най-отворената бленда, толкова по-голяма е светлосилата и на по-тъмно може да снимаме. При твърдите обективи е посочена тяхната максимална светлосила, а при вариообективите стойността на светлосилата може да е посочена с една или две стойности. В първия случай светлосилата на обектива не се променя с промяната на фокусното разстояние. Във втория случай първата цифра показва светлосилата в широкоъгълния край на обектива, а втората – в дългофокусния край.

Всички дигитални камери са приравнени на фотоапаратите, които са използвали филмова лента с ширина 35 мм. Тъй като само част от съвременните фотоапарати – високият клас, разполагат с цифрова матрица с подобен размер (36 х 24 мм) е въведен терминът crop factor (фактор на изрязване) като част от възприетия стандарт, известен като full frame (пълен кадър). Терминът отразява разликата не само между матриците, но и как този фактор се отразява върху фокусното разстояние на използвания обектив, което винаги се приравнява към 35 мм стандарт. Това означава, че при използването на камера с по-малък сензор, ще трябва да умножите фокусното разстояние по съответния crop factor, за да получите ефективното фокусно разстояние на обектива.

От артистична гледна точка, обективите са може би най-важното изразно средство във фотографията (а и във видеото), тъй като те определят перспективата в нашия кадър, т.е. как камерата ни ще интерпретира пространството. От тази гледна точка обективите се делят на:

  • Нормални обективи, които се доближават най-много до ъгъла на възприятие на човешкото зрение. При пълноформатните камери (Full Frame) обективи с фокусно разстояние между 35 и 70 милиметра се смятат за нормални и предават перспективата по начин, който е много близък до човешкото зрение.
  • Широкоъгълни обективи с фокусно разстояние до 35 милиметра (на Full Frame). Те изкривяват перспективата и преувеличават разстоянието между снимащия и обектите в кадър, както и между тях самите – т.е. нещата, които са разположени по-близо до снимащия, изглеждат по-големи и още по-близо, а тези, които са по-отдалечени – по-малки и още по-далеч. Широкоъгълните обективи се използват най-много в пейзажната, архитектурната и интериорната фотография – заради голямото зрително поле и възможността в кадъра да влязат природни или просто големи обекти. Съществуват и ултраширокоъгълни обективи, които нямат коригиращи оптични елементи и които са известни като „рибешко око“. Тези обективи могат да заснемат около и над 180 градуса от сцената пред нас.
  • Дългофокусни или телеобективи с фокусно разстояние над 70 милиметра (на Full Frame). Тези обективи компресират перспективата и съответно пространството в кадъра ни, т.е. обектите в задния план изглеждат по-големи и по-близо до камерата, а обектите на преден план – по-малки и по-далеч от камерата. Телеобективите се използват в портретната фотография, защото „изолират“ снимания от околната среда. Те са подходящи и за „отстрелване“ на диви животни от далечно разстояние, за спортни събития, астрофотография и т.н.

Съществуват и специални обективи, които имат някаква допълнителна характеристика.

  • Макрообективите позволяват фокусиране от изключително близко разстояние и мащаб на възпроизвеждане 1:1 или по-голям. Тяхната вътрешна конструкция се различава от нормалните обективи, което им придава много добра рязкост и контраст.
  • Обективи с контрол на перспективата и фокусната равнина (Tilt-shift обективи). Това са обективи, които се използват за много конкретни фотографски задачи, най-често в архитектурната и интериорната или продуктовата фотография. Обикновено са доста скъпи
  • Обективи с контрол на дефокуса, които се използват в портретната фотография.

Ако искате да научите още от фотографията, може да се запишете на някой от нашите курсове по-долу

На живо
От: 18.11.2022 г.
На място
От: 12.11.2022 г.
9 оставащи места
На място
От: 07.11.2022 г.
6 оставащи места
Онлайн
10 Лекции

Светлина и портретна фотография

Онлайн работилница, 2 часа видео уроци


Последвайте ни в социалните мрежи:

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин тук

    Коментари