Светлината в нашите снимки

Всички подобни текстове започват с обяснението, че в точен превод думата фотография означава „рисуване със светлина“, затова и ние ще го напишем :). За да изпозлваме по най-добрия начин светлинните условия около нас, е добре да можем да ги разграничим и разпознаем. Може да се твърди, че през различните части на денонощието съществуват различни светлинни условия, като периодите най-общо са 5:

  • Синият час (на зазоряване и здрачаване)
  • Златният час
  • Сутрин и следобед
  • Обедно слънце
  • Нощно време

Синият час

Синият час е само за няколко минути – във времето сутрин преди изгрев и вечер, когато слънцето вече е залязло. Слънчевите лъчи идват от под хоризонта, така че осветлението е по-слабо. Контрастът обикновено е нисък и цветната температура е по-висока, т.е. цветовата гама е синкава. Изображенията понякога изглеждат прекалено сини, така че може да се използва подходяща настройка на баланса на бялото за неутрализиране на студения оттенък.

Снимането при условия на слаба осветеност може да затрудни получаването на снимки с добро техническо качество, затова е препоръчително да се използва статив или монопод, както и дистанционен спусък или таймера на камерата, за да се предотврати замазването от движението на ръцете ни и да се създадат ясни и резки изображения при продължителна експозиция.

Златният час

Алтернативно наричан „магическият час“, златният час е периодът малко след изгрев и преди залез. Много фотографи го разглеждат като най-доброто време за снимане, тъй като слънцето излъчва светлина с по-малък контраст, червеникаво-розова на цвят, която без усилие създава драматични и артистични изображения, които са идеални за портретна, пейзажна и въобще всякаква фотография. По това време не е нужно да се използва допълнително осветително оборудване и други аксесоари, за да се постигне цветът, наситеността и експозицията, които се искат за кадъра.

Цветната температурата на светлината и съответно цветът на небето през златния час се променят с всяка минута. Кадрите имат повече неестествен жълт оттенък. Светлината по време на сутрешния златен час е по-ясна от тази в следобедния поради намаленото замърсяване в атмосферата. В същото време тя е по-хладна и това може да подобри цветността на снимките.

Сутрин и следобед

По това време на деня светлината е по-жълта и мека,  подчертава тена на кожата, светлите и тъмните участъци имат разработени детайли. При снимките в този времеви интервал трябва да внимава за правилното кадриране и за посоката на осветлението, защото то може да изглежда плоско и да не подчертава достатъчно характеристиките на обекта.

Обедно слънце

Около обяд слънцето стига под ъгъл от 90˚ до земната повърхност, т.е. светлината идва директно насочена надолу и създава силни и дълбоки сенки, което прави снимките да изглеждат плоски. Това време е много подходящо за снимане на обекти с отразяващи повърхности, като вода или стъклени тела. Водата обикновено има силни отражения през другите часове на деня, защото светлината отскача от нея под различни ъгли. Когато снимате по обяд, светлината прониква по-дълбоко в нея, което я прави по-прозрачна.

За да се извадят детайлите от сенките, може да се промени позицията на обектите в снимката – да са обърнати надолу или нагоре, или да се използва рефлектор, от който да се отрази силното осветление и да се създадете по-разсеяна светлина, с която да се премахнат или осветят малко някои сенки. Поляризационните филтри ще премахнат част от отраженията и ще позволят да се подобри наситеността на цветовете, да се „извадят“ някои елементи и да се редуцира контрастът.

През нощта

Снимането през нощта е сериозно предизвикателство, тъй като през това време естествената слънчева светлина напълно отсъства. Благодарение на ръчните настройки на камерата, може да се направят красиви и уникални нощни снимки на града и звездното небе, като се използва продължителна експозиция. Липсата на естествено осветление позволява да се създадат най-добрите драматични портрети и бляскави снимки, защото може да се изберете друг източник на светлина – автомобилни светлини, улични лампи, външни светкавици или друго – и да се променя начинът, по който светлината пада по обектите в кадъра.

Ако искате да научите повече за възможностите за рисуване със светлина, последвайте ни в социалните мрежи:

Кликнете тук за страницата ни във Facebook

Кликнете тук за каналa ни в Youtube

Кликнете тук, за да ни последвате в Instagram

Или се запишете за нашия седмичен бюлетин

Коментари